Διαδίκτυο-Internet

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟINTERNET

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ – ΕΠΙΠΕΔΟ 1 ΑΓΕΛ

ΜΑΘΗΜΑ: EΦΑΡΜΟΓΕΣ ΝΕΦΟΥΣ

Συνεργατικά ΈγγραφαΕργαστηριακές Ασκήσεις

  • MICROSOFT OFFICE ONLINE – FOR THE WEB

    Μεταβείτε στην τοποθεσία https://www.microsoft.com/el-gr/microsoft-365/free-office-online-for-the-web. Μπορείτε για το σκοπό αυτό να κάνετε κλικ απευθείας στο κείμενο του συνδέσμου κρατώντας όμως ταυτόχρονα το πλήκτρο Control (Ctrl) πατημένο ώστε η σελίδα του συνδέσμου να ανοίξει σε νέα καρτέλα.

    Η σελίδα που εμφανίζεται είναι η επίσημη σελίδα της Microsoft για την εφαρμογή Microsoft Office 365 ή αλλιώς Microsoft Office Online for the Web. Για την πρόσβαση στην εφαρμογή -η οποία παρεπιπτόντως είναι (Νοέμβριος 2020) δωρεάν διαθέσιμη στους χρήστες του διαδικτύου -απαιτείται η δημιουργία λογαριασμού.

    Οι χρήστες που έχουν ήδη λογαριασμό Microsoft μπορούν να συνεχίσουν επιλέγοντας Είσοδο στην εφαρμογή. Οι υπόλοιποι θα έχετε δυνατότητα εισόδου εφ’ όσον ολοκληρώσετε τα βήματα δημιουργίας λογαριασμού (επιλογή Εγγραφείτε δωρεάν) όπως παρακάτω σας περιγράφονται. 

    Απαραίτητο για την εγγραφή -ή αν θέλετε διαφορετικά για την δημιουργία ενός λογαριασμού- στην Microsoft είναι να έχετε μια έγκυρη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

    Αν η παραπάνω προϋπόθεση καλύπτεται από μέρους σας τότε μπορείτε να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα για την επίτευξη του στόχουinnocent.

    Βήμα 1.

    Ξεκινώντας την διαδικασία εγγραφής πληκτρολογήστε την διεύθυνσή σας του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

     

    Βήμα 2.

    Συνεχίζοντας εισάγετε ένα κωδικό (password) που θα χρησιμοποιείται για την ασφαλή είσοδό σας στο σύστημα.

    Συνίσταται ο κωδικός να αποτελείται από γράμματα (κεφαλαία και πεζά), ψηφία και ειδικούς χαρακτήρες (!, #, _ , κ.λ.π).

     

    Βήμα 3.

    Χώρα και πλήρη ημερομηνία γέννησης είναι τα επόμενα στοιχεία που ζητούνται. Δεν είναι απαραίτητο τα στοιχεία που θα δώσετε να είναι τα πραγματικά.

    Σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία πρέπει να αφορούν ενήλικο άτομο. 

     

    Βήμα 4.

    Η επιβεβαίωση των στοιχείων του λογαριασμού σας -που είναι σχεδόν έτοιμος να δημιουργηθεί- απαιτεί επιβεβαίωση της διεύθυνσης email που δηλώσατε.
    Για το λόγο αυτό σας έχει σταλεί ένα μήνυμα που περιέχει ένα κωδικό τον οποίο θα πρέπει και να συμπληρώσετε στο πλαίσιο κειμένου (ένδειξη Enter code) -όπως φαίνεται στην εικόνα.

     

    Βήμα 5.

    Ακόμη μια πράξη -η τελευταία- από μέρους σας. Ενεργήστε όπως σας υποδεικνύεται και -συγχαρητήρια ο λογαριασμός σας είναι έτοιμος!!!!

    Εφ’ όσον έχετε ολοκληρώσει την διαδικασία εγγραφής επιλέγοντας Είσοδο στην εφαρμογή ζητείται να πληκτρολογήσετε την διεύθυνση email που δηλώσατε κατά την εγγραφή σας.

    Κάντε το και προχωρήστε στο επόμενο βήμα.

     

    Ζητείται ο κωδικός -επίσης έχει δηλωθεί από σας κατά την εγγραφή σας.

    Εισάγετε και τον κωδικό και μπροστά σας θα εμφανιστεί το περιβάλλον της εφαρμογής Microsoft Office 365 -έτοιμο προς χρήση.

    ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΑΣΚΗΣΗΣ: Δημιουργία & Διαμοιρασμός Εγγράφου

     

    Στο περιβάλλον του Microsoft Office 365 ενεργοποιήστε την εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου (κλικ στο εικονίδιο του Word στην κατακόρυφη γραμμή εργαλείων που εμφανίζεται αριστερά στην οθόνη σας). Συνεχίστε δημιουργώντας ένα κενό έγγραφο (New blank document). Πληκτρολογήστε τον τίτλο της εργασίας όπως φαίνεται παρακάτω:

    Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ – ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ 

    Αλλάξτε το όνομα του αρχείου που εμφανίζεται στην πάνω αριστερή γωνία σύμφωνα με τις οδηγίες που σας έχουν δοθεί.

    Για την συνέχεια και πριν προχωρήσετε στην συγγραφή της εργασίας θα κάνετε διαμοιρασμό του αρχείου (επιλογή Κοινή χρήση) με τον χρήστη του οποίου η διεύθυνση email είναι: pervolisch@gmail.com

    Συνεχίστε με τα όσα περιγράφονται στην ενότητα Εργαστηριακές Ασκήσεις και αφορούν την συγκεκριμμένη εργασία.

    Δημιουργία επιστολής με χρήση προτύπου

    ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ: Δημιουργία επιστολής με χρήση προτύπου

    Το αντικείμενο της εργαστηριακής άσκησης που εδώ περιγράφεται είναι η σύνταξη μιας αποστολής με παραλήπτη τον/την υπουργό Παιδείας. Για το σκοπό αυτό θα χρησιμοποιήσετε τα έτοιμα πρότυπα (templates) που παρέχει η Microsoft. Επίσης, οποιαδήποτε στοιχεία είναι απαραίτητα για την σύνταξη της επιστολής θα πρέπει ν’ αναζητηθούν στο διαδίκτυο. Υλοποιήστε τις παρακάτω ενέργειες -προσοχή η εφαρμογή δεν υποστηρίζεται σε κινητά τηλέφωνα.

    Κάντε κλικ στον στον σύνδεσμμο https://templates.office.com/el-gr, κρατώντας ταυτόχρονα το πλήκτρο Ctrl (Control) πατημένο ώστε η σελίδα του συνδέσμου να ανοίξει σε νέα καρτέλα.

    Η κίνηση αυτή θα σας οδηγήσει στην σελίδα που η Microsoft “συγκεντρώνει” τα πρότυπα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στα έγγραφά σας. Εκ των διαθέσιμων κατηγοριών το ενδιαφέρον μας -γι’αυτή την εργαστηριακή άσκηση- θα επικεντρωθεί στις Επιστολές.
    Αναζητήστε την συγκεκριμμένη κατηγορία -αφού προηγουμένως επιλέξετε να εμφανίζονται όλες οι κατηγορίες. Ρίξτε μια ματιά στα διαθέσιμα πρότυπα επιστολών και καταλήξτε (κάντε κλικ) στο Μπλε επιστολόχαρτο με καμπύλες -φαίνεται στην εικόνα 1.
    Στην επόμενη σελίδα μπορείτε να επιλέξετε (εικόνα 2) μεταξύ του να κάνετε Λήψη το πρότυπο ώστε να το χρησιμοποιήσετε (τοπικά) στον υπολογιστή σας ή να επεξεργαστείτε το πρότυπο στο πρόγραμμα περιήγησης (Browser). Κάντε κλικ στην δεύτερη επιλογή.

    Εικόνα 1

    Εικόνα 2

    Το πρότυπο ανοίγει στην εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου Word -έτοιμο προς επεξεργασία. Αντικαταστήστε τα πεδία που αφορούν τα στοιχεία της εταιρείας (επωνυμία εταιρείας, Οδός και αριθμός, Πόλη,….., Τοποθεσία Web) με τα αντίστοιχα του σχολείου σας κάνοντας ένα κλικ πάνω στο κάθε πεδίο και πληκτρολογώντας τα νέα στοιχεία.  

    Εργαζόμενοι κατά τον ίδιο τρόπο ολοκληρώστε την επιστολή σας γράφοντας κατά σειρά:

    τα στοιχεία του παραλήπτη -όπως αυτός ορίστηκε στην αρχή της άσκησης,

    το κείμενο της επιστολής,

    το ονοματεπώνυμο και τον τίτλο (ιδιότητα) σας

    Όπως πάντα wink μοιραστείτε την επιστολή με τον καθηγητή σας.

  • GOOGLE DOCS – FOR THE WEB

    Η Google παρέχει  την δυνατότητα πρόσβασης -στους χρήστες του διαδικτύου- ενός αριθμού εφαρμογών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν online.

    Βήμα 1.

    Συμπληρώστε -ακολουθώντας τις οδηγίες που δίνονται παρακάτω- τα στοιχεία που ζητούνται.

    Όνομα και Επώνυμο: τα πραγματικά σας στοιχεία (ελληνικά και με τόνους).

    Παράδειγμα: Ιωάννης Παπαδόπουλος 

    Όνομα Χρήστη –θα είναι της μορφής: Eponimo.Onoma.GDiapol.τμήμα@gmail.com

    Παράδειγμα: Papadopoulos.Ioannis.GDiapol.A3@gmail.com
    το @gmail.com υπάρχει ήδη και δεν χρειάζεται να το ξαναγράψετε

    Κωδικός Πρόσβασης –της επιλογής σας: προσοχή στις υποδείξεις -αφορούν στους επιτρεπτούς χαρακτήρες

    Τα στοιχεία που δίνονται παρακάτω είναι υποθετικά και δεν σας αφορούν.

     

    Κάντε κλικ στο κουμπί Επόμενο. Σας ζητείται στη συνέχεια να δώσετε αριθμό τηλεφώνου και κάποια εναλλακτική διεύθυνση email -τίποτα από τα δύο δεν είναι υποχρεωτικό. Υποχρεωτική όμως -για να δημιουργηθεί ο λογαριασμός- είναι η καταχώρηση των στοιχείων που αφορούν ημέρα, μήνα και έτος γέννησης καθώς και φύλο.

    Δεν είναι απαραίτητο να αντιστοιχούν να αντιστοιχούν στα πραγματικά σας στοιχεία -απαραίτητο όμως το έτος γέννησης να επιλέγει ώστε να αφορά ενήλικο άτομο. 

     

    Μελετήστε τους όρους οι οποίοι περιγράφονται αναλυτικά στην επόμενη σελίδα. Η αποδοχή τους, από μέρους του οποιουδήποτε χρήστη επιθυμεί να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες που η συγκεκριμμένη εταιρεία προσφέρει είναι απαραίτητη.

    Αφού έχετε λάβει γνώση των όρων και της πολιτικής απορρήτου συνεχίστε.

    Κάνοντας κλικ στην επιλογή Δημιουργία Λογαριασμού θα πρέπει να εμφανιστεί στην οθόνη σας μια εικόνα παρόμοια με την παρακάτω. 

    Αποστείλτε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου -κλικ στο + Σύνταξη–  στον χρήστη της διεύθυνσης pervolisch@gmail.com.

    Από την λίστα των διαθέσιμων εφαρμογών επιλέξτε Έγγραφα.

    H Google -αν είναι  η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται τον λογαριασμό σας- σας καλωσορίζει και σας προτρέπει να δημιουργήσετε έγγραφα και να τα επεξεργαστείτε συνεργαζόμενοι με άλλους χρήστες.

    Φυσικά -αφού είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείτε τον λογαριασμό σας- δεν έχετε έγγραφα. Δημιουργήστε ένα νέο έγγραφο όπως σας υποδεικνύεται.

    Η εικόνα που ακολουθεί είναι η αρχική εικόνα της εφαρμογής που διατίθεται για συγγραφή και επεξεργασία κειμένου. 

    Κίνηση 1η

    Κάθε φορά που δημιουργείτε ένα νέο αρχείο κειμένου, πρέπει να δώσετε όνομα σύμφωνα με τις οδηγίες που σας έχουν δοθεί – αγνοήστε το υποθετικό όνομα αρχείου που δίνεται παρακάτω.

    Κίνηση 2η

    Ενεργείστε προς κοινή χρήση του αρχείου με τον χρήστη του οποίου η διεύθυνση email σας έχει δοθεί. Δώστε δικαιώματα στον εν λόγω χρήστη σχολιασμού του περιεχομένου του αρχείου. Τέλος πληκτρολογήστε και ένα μήνυμα.

  • GOOGLE SPREADSHEETS

    Η Google παρέχει  την δυνατότητα πρόσβασης -στους χρήστες του διαδικτύου- ενός αριθμού εφαρμογών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν online.

    Βήμα 1.

    Συνδεθείτε στον λογαριασμό σας Google.

    Υπόδειξη: Σε περίπτωση που διαθέτετε περισσότερους από έναν λογαριασμούς Google, καλό είναι -προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα κατά την υλοποίηση της άσκησης- να αποσυνδεθείτε από κάθε άλλο Google λογαριασμό πλην εκείνου που έχετε συνδέσει με την εκπαίδευσή σας.

     

    Βήμα 1.

    Συνδεθείτε στον λογαριασμό σας Google.

    Υπόδειξη: Σε περίπτωση που διαθέτετε περισσότερους από έναν λογαριασμούς Google, καλό είναι -προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα κατά την υλοποίηση της άσκησης- να αποσυνδεθείτε από κάθε άλλο Google λογαριασμό πλην εκείνου που έχετε συνδέσει με την εκπαίδευσή σας.

    Από την λίστα των διαθέσιμων εφαρμογών που προσφέρονται επιλέξτε  Υπολογιστικά Φύλλα (Sheets). 

     

Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ

 

  • Τίτλος Εργασίας

    Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ – ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗΣ 

     

    Οδηγίες

    Η εργασία θα στηριχθεί αποκλειστικά στις πηγές που παρατίθενται στο τέλος. 

    Μελετήστε τις πηγές λοιπόν και ξεχωρίστε τις πληροφορίες που αναφέρονται στα γεγονότα που περιγράφουν την εύρεση του ναυαγίου που οδήγησε στην ανακάλυψη του μηχανισμού.  Συνεχίστε αναζητώντας τις ενέργειες που ακολούθησαν για την ανέλκυση τόσο του μηχανισμού όσο και άλλων σημαντικών ευρημάτων. 

    Το τελικό αποτέλεσμα της εργασίας σας θα είναι ένα έγγραφο κειμένου στο περιβάλλον της εφαρμογής Word του Microsoft Office online for Web -Office 365, όπου θα περιγράψετε (με δικά σας λόγια) όλα τα παραπάνω.

    Το τελικό έγγραφο θα πρέπει να είναι μορφοποιημένο σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί και θα αποτελείται από κείμενο τουλάχιστον 200 λέξεων. Το κείμενο θα συνοδεύεται από δύο εικόνες του μηχανισμού.

    Ακολουθούν οι πηγές.

    ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

    Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι τόσο σημαντικός για την εξέλιξη της Τεχνολογίας, όσο και η Ακρόπολις για την Αρχιτεκτονική. Χρησιμοποιώντας γρανάζια, μετέφερε τις θεωρητικές γνώσεις για τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων των αρχαίων Ελλήνων σε μια συσκευή εκπληκτικής τεχνολογίας, η οποία τις αναπαρήγαγε πιστά και με μεγάλη ακρίβεια. Ήταν μια μικρού μεγέθους συσκευή, όσο περίπου και το μέγεθος ενός σημερινού Laptop, που μπορούσε εύκολα να μεταφερθεί στη ξηρά ή στη θάλασσα και χρησιμοποιείτο για τον υπολογισμό της θέσης του Ηλίου, της Σελήνης και, πιθανώς, των πλανητών, στον ουρανό. Επίσης ήταν σε θέση να προβλέψει εκλείψεις του Ηλίου και της Σελήνης. Λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες της εποχής, θα μπορούσε εύκολα να καταταχθεί ισοδύναμα μεταξύ των επτά θαυμάτων της αρχαιότητας, δεδομένου ότι η γνώση που απαιτείται είναι ασφαλώς υψηλότερου επιπέδου και η κατασκευή του σαφώς δυσκολότερη από τις αντίστοιχες για το Φάρο της Αλεξάνδρειας ή το Ναό της Αρτέμιδος στη Έφεσο.

    Με την αποκωδικοποίηση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων αναθεωρείται και ξαναγράφεται η ιστορία της Τεχνολογίας. Η μελέτη του μο ναδικού αυτού ευρήματος, που χρονολογείται πριν από δύο χιλιετίες, επιβεβαίωσε, όχι μόνο τις λιγοστές μέχρι τώρα γραπτές μαρτυρίες για τις άριστες γνώσεις των αρχαίων Ελλήνων στις δαιδαλώδεις κινήσεις των ουράνιων σωμάτων, αλλά και την ικανότητά τους να εφαρμόζουν τις γνώσεις αυτές σε τεχνολογικές συσκευές, που ακόμα και σήμερα θα δυσκολευόμαστε να κατασκευάσουμε. Η μελέτη των θραυσμάτων, που ανασύρθηκαν από το βυθό της θάλασσας πριν από 100 περίπου χρόνια, έχει δώσει μια νέα διάσταση στο ζήτημα της εξέλιξης της Τεχνολογίας δια μέσου των αιώνων. Για την κατασκευή του πρέπει να συνεργάστηκαν δύο μεγαλοφυΐες: ένας άριστος γνώστης και ερευνητής της επιστήμης της Αστρονομίας και ένας ταλαντούχος τεχνίτης με πολύ καλές γνώσεις Μαθηματικών.

    Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΤΟΥ 1900

    Ας δούμε όμως πως εξελίχθηκε η ιστορία της ανακάλυψης και η μελέτη του Μηχανισμού:

    Τη Μεγάλη Τρίτη του έτους 1900, δηλαδή στις 4 Απριλίου, σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο που ίσχυε στη χώρα μας μέχρι το 1923, Σύμιοι σφουγγαράδες, προερχόμενοι από την Αφρική, αναγκάστηκαν να αγκυροβολήσουν στα Αντικύθηρα λόγω σφοδρής θαλασσοταραχής. Εκείορμώμενοι είτε από επαγγελματική περιέργεια είτε για να μαζέψουν νηστίσιμα θαλασσινά, βούτηξαν και σε βάθος 40 – 50 μέτρων, ανακάλυψαν έναν από τους πιο διάσημους θησαυρούς της αρχαιότητας. Προς μεγάλη τους έκπληξη βρέθηκαν μπροστά σε ένα αρχαίο ναυάγιο, διάσπαρτο στο βυθό της θάλασσας σε μήκος τουλάχιστον 55 μέτρων (δηλαδή επρόκειτο για ένα τεράστιο καράβι), με πλούσιο περιεχόμενο. Λίγους μήνες αργότερα, το Νοέμβριο του 1900, η Εφορεία Αρχαιοτήτων ξεκίνησε μια σειρά συστηματικών ενάλιων ανασκαφών, η οποία διήρκεσε μέχρι το Σεπτέμβριο του 1901. Κατά τη διάρκεια των ανασκαφών ανασύρθηκαν σημαντικά ευρήματα πολλά από τα οποία εκτίθενται σήμερα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο των Αθηνών, όπως ο Έφηβος των Αντικυθήρων, ο περίφημος Φιλόσοφος των Αντικυθήρων, κ.α.. Ανασύρθηκαν και πολλά άλλα αγάλματα, ορειχάλκινα ή μαρμάρινα, σκεύη διατροφής και διασκέδασης (π.χ. μια μικρή λύρα), αμφορείς, ξύλινα τμήματα του πλοίου, κ.α. Ανάμεσα στα ευρήματα ήταν και ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων. Πιθανώς, όταν ανασύρθηκε έμοιαζε με ένα απολιθωμένο όγκο με δείγματα ορείχαλκου, στον οποίο υπήρχαν εμφανώς γρανάζια και γράμματα.

    Κατά τη δεκαετία του ’70, ο περιηγητής Jacques Cousteau συνέβαλε στην ανασκαφή με το σκάφος του «Καλυψώ» και ομάδα εκπαιδευμένων δυτών, μεταξύ των οποίων και ο (φοιτητής τότε) Λευτέρης Τσαβλίρης. Ιδιαίτερα χρήσιμη για τη χρονολόγηση του ναυαγίου ήταν η εύρεση νομισμάτων από την Πέργαμο, κοπής μεταξύ 86 – 67 π.Χ., μερικών αγαλματιδίων και η ανέλκυση ενός μεγάλου ξύλινου τμήματος του καραβιού.

    Επιμέλεια: Γιάννης Σειραδάκης, Καθηγητής Αστρονομίας, Σχολής Θετικών Επιστημών ΑΠΘ

    Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι μία από τις πιο σημαντικές μηχανικές εφευρέσεις στην ιστορία. Πρόκειται για ένα αστρονομικό μηχάνημα ακριβείας, με εκπληκτική μηχανική τελειότητα, τοποθετημένο σε ένα ξύλινο κιβώτιο με διαβαθμισμένες πλάκες στο εξωτερικό του. Eσωτερικά αποτελείτο από πάνω από 30 αλληλοεμπλεκόμενους οδοντωτούς τροχούς, έκκεντρα τοποθετημένους. Τους τροχούς, που ήταν οργανωμένοι επικυκλοειδώς, έθετε σε κίνηση, με διαφορετική ταχύτητα τον καθένα, ένας περιστρεφόμενος χειροκίνητος άξονας. ∆είκτες σύμφωνα με τις επιγραφές έδειχναν την πορεία του Ήλιου την πορεία και τις φάσεις της Σελήνης και των πλανητών στον ζωδιακό κύκλο. Ανακαλύφθηκε σε ναυάγιο ανοικτά του Ελληνικού νησιού Αντικύθηρα.

    Πιο συγκεκριμένα το 1900 βρέθηκε από Συμιακούς σφουγγαράδες στην περιοχή Πινακάκια” (κοντά στον όρμο Ποταμό) στα Αντικύθηρα το ναυάγιο ενός ρωμαϊκού πλοίου (Αρχαιολογική Εφημερίδα, Αθήνα 1902).

    Το πλοίο ήταν γεμάτο καλλιτεχνικούς θησαυρούς (αγάλματα, κοσμήματα, αμφορείς, έπιπλα κλπ) και θεωρείται ότι κατευθυνόταν από κάποιο λιμάνι των νησιών του ανατολικού Αιγαίου ή της Μικράς Ασίας προς την Ρώμη (Βαλ. Στάης, “Τα εξ Αντικυθήρων Ευρήματα”, Αθήνα 1905). Το ναυάγιο αυτό αποτέλεσε το 1901 μ.Χ. και την εγκαινίαση των, μεγάλης κλίμακας, ενάλιων ανασκαφών, με βαρύ όμως τίμημα: έναν νεκρό και δύο σφουγγαράδες δύτες ανάπηρους (Εμμ. Στ. Λυκούδης, “Σελίδες”, Αθήνα 1920). Ανάμεσα στα ευρήματα του περίφημου Θησαυρού των Αντικυθήρων” (που σήμερα μεγάλο μέρος του κοσμεί το Αρχαιολογικό μουσείο των Αθηνών) περιλαμβάνεται και το τεχνούργημα, το μοναδικό αστρονομικό όργανο που είναι γνωστό ως ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων”.

    Λίγο πριν από το Πάσχα, λοιπόν του 1900 ένα πλοίο με Συμιακούς σφουγγαράδες αναγκάζεται από τον καιρό να δέσει κοντά στα Αντικύθηρα. Οταν επιχειρείται κατάδυση, ένας από τους δύτες ανεβαίνει τρομοκρατημένος. Αυτό που τρόμαξε τον ∆ωδεκανήσιο σφουγγαρά ήταν τμήμα αγάλματος που περίμενε την ανακάλυψή τουσχεδόν 2.000 χρόνια. Στο σημείο που οι σφουγγαράδες αναζητούσαν φυσικούς θησαυρούς υπήρχε βυθισμένος ένας θησαυρός άλλου είδους. Ενα ρωμαϊκό σκαρί που η πρώτη εκτίμηση ήταν ότι γύρω στα 80 π.X. είχε αποπλεύσει ίσως από τη Μικρά Ασία (Βαλ. Στάης, “Τα εξ Αντικυθήρων Ευρήματα”, Αθήνα 1905) αλλά δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό του. Πιθανότατα κατεντολήν ρωμαίου εμπόρου ή πειρατή, το πλοίο ήταν φορτωμένο με θησαυρούς: κοσμήματα, μπρούντζινα και μαρμάρινα αγάλματα (μεταξύ αυτών ο Εφηβος των Αντικυθήρων) αλλά και ένα επιστημονικό όργανο απίστευτης πολυπλοκότητας.

    Ο ∆ωδεκανήσιος καπετάνιος, ∆ημήτριος Ελ. Κόντος ανέφερε την τυχαία ανακάλυψή του στις ελληνικές αρχές (τα ∆ωδεκάνησα ήταν υπό τουρκική κατοχή) και συμφώνησε με τον τότε υπουργό Παιδείας Σπυρίδωνα Στάη να θέσει τόσο το πλοίο του όσο και τους άνδρες του στην υπηρεσία των αρχαιολόγων έναντι αμοιβής (Αρχαιολογική Εφημερίδα, Αθήνα 1902). Το εγχείρημα, το οποίο διήρκεσε από το Νοέμβριο 1900 έως το Σεπτέμβριο 1901, δεν ήταν εύκολο: η κατάδυση στα περίπου 45 – 60 μέτρα όπου έκειτο το ναυάγιο ενείχε πολλούς κινδύνους. Ενας από τους άνδρες του Κόντου έχασε τη ζωή του, ενώ άλλοι δύο υπέστησαν σοβαρές βλάβες, μένοντας παράλυτοι, κατά τη διάρκεια της ανάσυρσης του θησαυρού (Εμμ. Στ. Λυκούδης, “Σελίδες”, Αθήνα 1920). H επιχείρηση, διήρκεσε ως τον επόμενο χειμώνα (1901), όταν οι καταιγίδες κατέστησαν αδύνατη την κατάδυση.

    Τα ανασυρθέντα ευρήματα μεταφέρθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας για καθαρισμό και μελέτη.

    Με τα αγάλματα να συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον αρχαιολόγων και συντηρητώντο υπόλοιπο του θησαυρού αφέθηκε στην άκρη για λίγο καιρό. Οκτώ μήνες μετά τη μεταφορά των ευρημάτων στην Αθήνα, ο πρώην υπουργός Παιδείας Σπ. Στάης (και όχι ο αρχαιολόγος Βαλέριος Στάης, ξάδελφος του παραπάνω, όπως αναφέρεται σε πολλά συγγράμματα στα μετέπειτα χρόνια, λόγω κάποιας σύγχυσης που υπήρξε με τα ονόματα), μαζί με τον έφορο των Αρχαιοτήτων του μουσείου εξέτασαν ένα σκουριασμένο μεταλλικό αντικείμενο το οποίο βρισκόταν μεταξύ των σκορπισμένων τεμαχίων αρχαιοτήτων. Προς μεγάλη τους έκπληξη διαπίστωσαν ότι αυτό έφερε πληθώρα γραναζιών αλλά και επιγραφές στις επιφάνειες που διακρίνονταν κάτω από τη σκουριά και τις θαλάσσιες εναποθέσεις (εφημερίδα Σκριπ”, 21/05/1902, εφημερίδα Εστία”, 22/05/1902).

     

    Φράγκου Βασιλική, Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων: Ιστορική Αναδρομή και Αστρονομικές Προεκτάσεις, Θεσσαλονίκη, 2010, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ, ΤΟΜΕΑΣ ΑΣΤΡΟΦΥΣΙΚΗΣ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ

    Κάντε κλικ στον σύνδεσμο που ακολουθεί, μελετήστε το υλικό που σας ενδιαφέρει και ενσωματώστε το στην εργασία σας.

    https://www.huffingtonpost.gr

    Υλικό χρήσιμο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εργασία σας.

    https://www.mixanitouxronou.gr

  • Τίτλος Εργασίας

    Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ – ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ

     

    Οδηγίες

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΙΝ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΤΕ ΣΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Ανοίξτε το αρχείο που συνοδεύει την εργασία σας. Θα δείτε ένα -κενό περιεχομένου- άρθρο στην πρώτη σελίδα μιας εφημερίδας. Το θέμα του άρθρου είναι η ανακάλυψη του ναυαγίου των Αντικυθήρων.

    Δική σας δουλειά είναι να συμπληρώσετε όλα τα στοιχεία που αφορούν την εφημερίδα και  να υποβάλετε ολοκληρωμένο το άρθρο. Διευκρινίσεις ακολουθούν:

    ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ & ΣΥΝΤΑΚΤΗ

    Όνομα εφημερίδας -της επιλογής σας

    Διεύθυνση και στοιχεία επικοινωνίας -του σχολείου

    Τίτλος άρθρου -πηχυαίος -μία έως δύο λέξεις

    Ο τίτλος συνεχίζεται -σύντομη περιγραφή

    Στοιχεία συντάκτη άρθρου -τα στοιχεία σας (κατά τα γνωστά)

    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟΥ

    Σας δίνονται δύο στήλες στις οποίες μπορείτε να καταχωρήσετε το κείμενό σας και  ακόμη μία προκειμένου να αναφέρετε τα σημαντικότερα από τα ευρήματα του ναυαγίου -διπλό κλικ για να προσθέσετε κείμενο και να το επεξεργαστείτε.

    Επιπλέον, όσον αφορά το κείμενο του άρθρου η απόσταση (πριν και μετά) κάθε παραγράφου θα οριστεί στις 8 στ. (pt) και η απόσταση μεταξύ των γραμμών της παραγράφου στο 1.15.

    Η εικόνα στο μέσο και δεξιά της σελίδας θα πρέπει να αντικατασταθεί από μία σχετική εικόνα του ναυαγίου -δεξί κλικ,  αντικατάσταση εικόνας (Replace Image) κ.λ.π.

    Τέλος, οι γραμματοσειρές που έχουν επιλεγεί παντού μέσα στο κείμενο δεν προσφέρονται για πρώτη σελίδα εφημερίδας. Θα πρέπει να αντικατασταθούν όλες. Το ίδιο και το χρώμα γεμίσματος που υπάρχει σε κάποια πλαίσια κειμένου.

Permanent link to this article: https://pervolischool.edu.gr/computer-science/communications-network/internet/